Calcul amortizare extracontabilă în Dynamics NAV (Navision)
Calcul amortizare extracontabilă în Dynamics NAV (Navision)
În sistemul ERP Dynamics NAV e posibil ca pentru mijloacele fixe să se calculeze mai multe tipuri de amortizare, dintre care una este integrată cu contabilitatea, celelalte calculându-se extracontabil. Această funcționalitate poate avea relevanță pentru companii, unul din motive fiind acela că autoritățile fiscale reglementează cuantumul cheltuielilor cu amortizarea deductibile fiscal, prin stabilirea unui normativ cu durate normale de funcționare pentru diverse tipuri de mijloace fixe.
În aceste condiții, unele companii pot alege să calculeze o amortizare conform reglementărilor fiscale, pentru a determina cuantumul cheltuielilor deductibile, și una care să fie mai adecvată necesităților de raportare interne.
În continuare, vă vom arăta cum să configurați și să operați calculul unei amortizări extracontabile. Dacă nu sunteți familiarizat cu modul de calcul al amortizării în Dynamics NAV (Navision), vă recomandăm articolul: Calcul amortizare mijloace fixe în Dynamics NAV
Să presupunem că avem deja creat un registru de amortizare, numit ”CONTABIL” și care este integrat cu contabilitatea. Duratele și metodele de amortizare asociate acestui registru coincid cu reglementările fiscale, dar dorim să calculăm și o amortizare conform unor politici de amortizare specifice (de exemplu, dacă compania aparține unui grup internațional și acesta impune propriile norme pentru raportare).
În acest caz, mai întâi vom crea un registru de amortizare neintegrat cu contabilitatea. Pentru aceasta, vom accesa în Dynamics NAV calea: Departamente->Management Financiar->Mijloace Fixe->Registre Amortizare
Se va deschide o listă cu registrele de amortizare existente și vom da clic pe butonul ”Nouă” pentru a crea o fișă goală de registru de amortizare.
Completăm un cod și o descriere, iar pe tab-ul ”Integrare” verificăm să nu existe niciun câmp bifat, altfel registrul se va integra cu contabilitatea, pe tipul de înregistrare asociat fiecărei bife. Opțional, pe tab-ul ”Duplicare” se poate marca câmpul ”Parte din lista de duplicare”.
Duplicarea este o facilitate prin care, atunci când înregistrăm o tranzacție pe un registru de amortizare, putem crea tranzacția și pentru registrul care face parte din lista de duplicare. Vom folosi această facilitate la înregistrarea unei achiziții de mijloc fix.
După ce am definit acest registru, este necesar ca el să fie alocat mijloacele fixe. Alocarea se poate face fie la definirea mijlocului fix, fie ulterior. Să presupunem că vrem să achiziționăm un mijloc fix, pentru care vom calcula amortizarea pe ambele registre. În fișa mijlocului fix, definim întâi elementele asociate registrului integrat cu contabilitatea. Apoi, dăm clic pe pe link-ul ”Adăugare mai multe registre de amortizare”:
Fișa mijlocului fix va permite acum și adăugarea unui registru de amortizare suplimentar:
Pentru achiziția mijlocului fix, facem o factură de achiziție și vom bifa câmpul ”Utilizare listă duplicare”:
La înregistrarea facturii, costul de achiziție se va înregistra automat în modulul de Mijloace fixe, pe registrul integrat cu contabilitatea. Pentru cel care nu este integrat, duplicarea va genera în jurnalul de mijloace fixe – neintegrat cu contabilitatea – o linie cu costul de achiziție. Aceasta va trebui înregistrată de către utilizator:
Acum, amortizarea se poate calcula pe ambele registre. Pentru registrul extracontabil se va calcula exact la fel ca pentru cel contabil, doar că în fereastra de opțiuni a procedurii de calcul amortizare vom selecta acest registru:
În final, vom avea o evidență a ambelor tipuri de amortizare calculate:
Dacă vă interesează și alte funcționalități din Dynamics NAV, puteți consulta pagina : Resurse Dynamics NAV (Navision)
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!