Sistemele ERP și ChatGPT
Sistemele ERP și ChatGPT
În general, schimbările tehnologice sunt graduale. Apar mereu mici îmbunătățiri, într-un proces de inovație continuă. Există însă și momente de ruptură, când o singură invenție sau tehnologie poate schimba brusc și radical lucrurile în mai multe domenii. Și se pare că asistăm la un astfel de moment, odată cu lansarea sistemului ChatGPT, lansare realizată la sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut.
ChatGPT este un sistem de inteligență artificială capabil să converseze cu oamenii în limbaj natural. Altfel spus, îi poți pune întrebări, iar el îți va răspunde. De exemplu, l-am întrebat pe ChatGPT ce este el și am primit răspunsul de mai jos:
ChatGPT a fost creat de către compania OpenAI și, deși nu se știe exact cum funcționează, fiind o tehnologie brevetată, se știe că a fost învățat să răspundă la întrebări fiind antrenat cu toată informația existentă ca text pe internet – la momentul anului 2021.
Performanțele sale sunt remarcabile. Îi poți pune întrebări din orice domeniu și-ți va oferi, de cele mai multe ori, un răspuns corect. E capabil să scrie în limbaje de programare și a trecut cu brio examene de admitere la facultăți de drept și medicină. Este o tehnologie cu un potențial uriaș care generează atât entuziasm, cât și neliniști.
Și cu siguranță că o astfel de tehnologie va avea impact și asupra modului nostru de lucru cu sistemele de tip ERP. De altfel, dacă vă uitați în imaginea de mai sus, veți vedea că l-am întrebat pe ChatGPT și despre asta, iar răspunsul lui a fost că da, va fi integrat cu sistemele ERP, cel mai probabil pe post de asistent virtual.
Nu știe exact ce va face în sistemele ERP și nici noi nu știm, dar noi ne putem imagina. Să presupunem că avem implementat sistemul ERP Dynamics Business Central, iar ChatGPT este deja integrat în sistem, având acces la toate datele și funcționalitățile sistemului, dar și la spațiul virtual (internet) din afara sa.
Coordonăm departamentul de aprovizionare al companiei, ChatGPT este asistentul nostru. Putem interacționa cu el fie prin comenzi vocale, fie introducând text la tastatură.
Mai întâi, am vrea să știm care este necesarul de aprovizionare pentru perioada imediat următoare. Îi spunem asistentului nostru virtual să ruleze ”Foaie de lucru aprovizionare” din Business Central și să ne afișeze rezultatele. Se va afișa o listă care ca conține propunerile de comenzi către furnizori – pentru necesarul de materialele, calculat în baza stocului existent și a comenzilor de vânzare, producție etc.
După ce ChatGPT face acest lucru, ne amintim că au fost niște probleme în trecut vizavi de calitatea unor articole recepționate, pentru care am făcut comenzi de retur. Îl rugăm pe ChatGPT să filtreze toate comenzile de retur la furnizor asociate furnizorilor de la care vrem să facem aprovizionarea și să ne afișeze și codurile de motiv ale retururilor (în Business Central acestea ne indică rațiunile pentru care se efectuează un retur și pot fi folosite pentru analiza calității).
ChatGPT ne afișează această listă și constatăm că într-adevăr, în mod repetat, un furnizor a livrat un articol neconform standardelor noastre de calitate. Luăm decizia să nu mai cumpărăm de la acel furnizor, dar pentru aceasta vom avea nevoie de o relație cu un alt furnizor. Rugăm pe ChatGPT să acceseze catalogul de articole în care păstrăm ofertele de la furnizori. ChatGPT identifică trei furnizori care oferă articolul de care avem nevoie și atunci îl rugăm pe ChatGPT să trimită pe email, fiecăruia, o cerere de ofertă, pentru a vedea care sunt condițiile actuale de ofertare.
După ce furnizorii ne răspund, alegem furnizorul cu oferta cea mai bună și îl rugăm pe ChatGPT să transforme răspunsul venit pe email într-o comandă fermă de achiziție – pe care apoi el o va trimite furnizorului.
Da, ce am descris mai sus încă este doar rezultatul imaginației, dar pentru cât timp? Având în vedere că investitorul principal în compania OpenAi – care a produs ChatGPT este chiar Microsoft, iar Dynamics Business Central este deținut de Microsoft, s-ar putea ca tot ce a fost exercițiu de imaginație să devină realitate mai repede decât credeam.
Dacă vreți să aflați mai multe despre funcționalitățile din Business Central, o puteți face consultând pagina Resurse Business Central. Pentru a fi la curent cu cele mai recente funcționalități și cu noutățile din domeniu, vă recomandăm abonarea la newsletter-ul realizat lunar de Kepler Management System.
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!