ERP Sure Step

Etapele unei implementări de sistem ERP

Etapele unei implementări de sistem ERP

Sistemele  ERP (Enterprise Resource Planning) sunt aplicații informatice care susțin majoritatea proceselor de afaceri dintr-o companie și, prin urmare, au o complexitate ridicată. Implementarea unor astfel de sisteme nu se poate face într-o singură zi sau prin câteva clic-uri de mouse, ci presupun un proces laborios, de lungă durată, etapizat.

Timpul, dar și experiența unor implementări eșuate au dovedit că, pentru a asigura succesul unei implementări de sistem ERP, este necesară o metodologie de implementare, care să cuprindă elementele critice ale implementării și să permită ținerea sub control a proiectului.

Kepler Management Systems folosește pentru implementările sale de Dynamics 365 Business Central (numit și Dynamics NAV sau Navision) o metodă  numită ”Sure  Step” creată de  către Microsoft special pentru implementarea produselor sale de complexitare ridicată: ERP și CRM. Metoda a fost adaptată de către Kepler la cerințele de pe piața românească și asigură un grad ridicat de siguranță a implementării.

Vom prezenta, în continuare, principalele etape ale unei implementări de sistem ERP, așa cum este sunt ele structurate de  această metodologie. Trebuie să știți însă că, indiferent de metodologie, etapele sunt cam aceleași, doar denumirile și accentele pe anumite elemente diferă de la o metodologie la alta.

Etapa de diagnostic

Această etapă se desfășoară înainte ca clientul să ia vreo decizie cu privire la achiziția sistemului ERP. În această etapă se stabilesc cerințele principale privind viitoarea aplicație software, fără a se intra foarte mult în detalii, se stabilesc nevoile de hardware și se identifică principalele probleme/riscuri care ar putea apărea în cadrul implementării ERP. Se estimează durata procesului pe etape și necesarul de resurse umane și financiare.

Etapa  de diagnostic este  una opţională, recomandată  pentru companiile cu un business complex. Este necesară mai ales când oferta făcută de către implementator trebuie să cuprindă elemente valoare semnificativă, care nu pot fi corect cuantificate înainte de a se face o cercetare prealabilă. În cazul în care diagnosticul nu este cerut înainte de decizia de implementare, activităţile incluse în această fază vor fi incluse în faza de analiză. Diagnosticul este realizat de consultanţii  de implementare, în urma discuțiilor cu managementul companiei clientului. La final, rezultă un document care cuprinde elementele menționate mai sus.

Etapa de analiză

Etapa de analiză reprezintă începutul implementării şi este și cea mai importantă. În această etapă sunt organizate întâlniri între utilizatorii cheie ai clientului şi consultanţii de implementare pentru a identifica şi documenta cerinţele de afaceri ale clientului. În final va rezulta un document întocmit de către consultanți, numit după metodologie ”Functional Requirements Documents”, care prezintă în detaliu fiecare cerință de afacere.

După ce conținutul acestui document este agreat de ambele părți,  consultanții identifică modul în care cerințele de afaceri pot fi acoperită de către funcționalitățile existente în sistem, rezultând un alt document numit ”Gap-Fit Analysis”. Majoritatea cerințelor de afaceri va fi probabil realizabilă în sistemul ERP standard, dar o parte din cerințe nu va fi și aceste cerințe vor trebui analizate mai în detaliu, pentru realizarea unor  adaptări ale sistemului.

Etapa de design

În această etapă  se proiectează şi validează cu clientul soluţiile ce se vor implementa pentru cerinţele identificate, atât cele care se pot realiza prin funcționalitățile standard ale sistemului ERP, cât și cele care necesită dezvoltări în sistem. Acestora din urmă trebuie acordată o atenție deosebită, fiindcă aici apar de obicei cele mai multe probleme. Tot în această etapă se face o analiză detaliată asupra datelor care trebuie migrate din vechea aplicație în sistemul ERP.

Etapa de dezvoltare, instalare și Go-Live

În aceată etapă proiectul  intră în linie dreaptă. Se instalează sistemul ERP la locația clientului,  se realizează și se testează dezvoltările – la implementator și la client, se fac configurări și se migrează date în sistem. Ca o paranteză, sistemul ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central (Navision) este o soluție  flexibilă, care se adresează mai multor tipuri de afaceri (producție, distribuție, servicii),  ceea ce înseamnă că parametrizările și configurările sunt elemente cheie în cadrul  unei implementări ale acestui tip de sistem ERP.

Tot în această etapă se realizează instruirea utilizatorilor, un element cheie al succesului oricărei implementări. E de recomandat ca instruirea să se realizeze în baza unor scenarii de lucru elaborate în prealabil, astfel încât utilizatorii să realizeze, îndrumați de către consultanți, exact operațiunile pe care le vor realiza în activitatea curentă.

Finalmente, atunci când, sistemul intră în producție, avem ceea ce se numește ”Go-Live”. E momentul adevărului când utilizatorii, asistați de către consultanți, încep să introducă tranzacții reale în sistem.

Ceea ce v-am prezentat până acum e o abreviere a ceea ce presupune o implementare, dar surprinde totuși fazele și elementele esențiale ale acesteia. Pentru mai multe detalii, vă recomandăm să consultați și pagina noastră: Servicii implementare Dynamics NAV (Navision)

Dacă vă interesează  și alte  funcționalități oferite de  sistemul ERP Dynamic NAV (Navision), mai nou denumit Dynamics 365 Business Central, puteți să vă abonați la newsletter-ul realizat lunar de Kepler Management Systems. Veți fi la curent cu ultimele noutăți, dar și cu diverse oferte și promoții!

Link Abonare Newsletter

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns