Ghid funcționalități noi versiuni Dynamics NAV (Navision) – ultimii 10 ani!

Ghid funcționalități noi versiuni Dynamics NAV (Navision) – ultimii 10 ani!

Sistemul ERP Microsoft Dynamics NAV (Navision) își  sporește constant, cu fiecare nouă versiune, funcționalitățile. Atunci când cei care au deja implementat Dynamics  NAV se gândesc la un upgrade, de obicei nu se justifică un upgrade la versiunea imediat următoare decât dacă există un impediment major din punct de vedere tehnic ce nu mai poate face posibil operarea pe versiunea curentă – un scenariu destul de rar.

Realizarea unui upgrade se justifică mai ales atunci când, în versiunile ulterioare celei implementate există o masă critică de noi funcționalități care sunt necesare companiei și care pot adăuga plusvaloare implementării.

Pentru a veni în sprijinul tuturor celor care evaluează oportunitatea unui upgrade de Dynamics NAV, am alcătuit un tabel cu principalele funcționalități care au fost adăugate de-a lungul timpului, luând ca bază de referință versiuna Dynamics NAV 2009. Alegerea nu a fost întâmplătoare, la momentul respectiv Dynamics NAV 2009  a fost o versiune revoluționară, care a marcat un nou început – introducerea interfeței RTC (Role Tailor Client) și trecerea de la arhitectura pe 2 nivele  (Client/Server) la cea pe 3 nivele (Client/Server aplicație/Bază de date). Acum, zece ani mai târziu, suntem în pragul unei noi revoluții, fiindcă nu există versiunea Dynamics NAV 2019, ci Dynamics 365 Business Central  – care este disponibilă și on-premises, dar este optimizată pentru Cloud. Viitorul este tehnologia Cloud.

Sperăm ca acest tabel să vă ajute să luați decizia optimă în ce privește oportunitatea unui upgrade.  Pentru fiecare funcționalitate am stabilit un nume și am dat o descriere mai detaliată, aria funcțională de care aparține și versiunea de  Dynamics NAV (Navision) în care a apărut. Acolo unde a fost posibil, am inserat și link-uri către articole care explică în detaliu funcționalitățile.

 

Arie  funcțională Nume funcționalitate Descriere funcționalitate Versiune NAV
Financiar Modul Contabilitate Costurilor (Cost Accounting). Permite definirea de centre de cost și obiecte de cost și alocarea costurilor după diverse metode, astfel încât să se determine cât mai exact costul produselor și serviciilor vândute. Funcționează integrat cu contabilitatea, dar permite și înregistrări extracontabile. NAV 2013
Financiar Modul previzionare Cash-Flow Asigură previzionarea cash-flow-ului, pornind de la documentele și înregistrările din sistem, inclusiv din bugete. Informația e afișată și grafic, astfel încât se poate vedea în orice moment poziția companiei privind cash-flow-ul. NAV 2013
Financiar Import extrase bancare Funcționalitatea importă extrasele bancar și  face o potrivire a plăților cu documentele deschise. Pe lângă funcționalitatea standard, este necesar și un efort de customizare, fiindcă formatele  electronice de extrase de bancă diferă de la o bancă la alta. NAV 2015
Financiar Export plăți către bancă Funcționalitatea exportă în format electronic din ”Jurnalul de Plăți” ordine de plată a furnizorilor. Acestea sunt trimise către banca clientului. Similar cu funcționalitatea de import extrase de bancă este necesară customizarea formatului de fișier pe care trebuie să-l accepte banca. Vezi și articol: https://kepler-ms.ro/dynamics-nav-navision-export-plati-electronice-furnizori-catre-banca/ NAV 2015
Financiar Înregistrare automată cheltuieli și venituri în avans Posibilitatea de a înregistra automat cheltuielile și venituri în avans, conform unui scadențar stabilit de utilizator (șabloane de amânare). Vezi și articol: https://kepler-ms.ro/dynamics-nav-inregistrare-cheltuieli-si-venituri-in-avans/ NAV 2016
Financiar Previzualizare înregistrare Se pot  vedea consecințele unor înregistrări din documente sau din jurnale contabile (conturi, sume și tabele afectate) înainte de a se face înregistrarea propriu-zisă. NAV 2016
Financiar Suport pentru serviciul de plată Paypal Facturile pot fi trimise electronic clienților cu includerea unui link cu datele de plată către platforma PayPal. NAV 2017
Financiar Filtre dimensiuni în Planul de Conturi Posibilitatea ca sumele  din ”Planul de Conturi ”să fie afișate filtrat, după orice dimensiune se dorește, permițând o analiză rapidă a sumelor asociate dimensiunii respective NAV 2018
Financiar Conturi de tip ”Angajat” În forma de Jurnale Generale există acum un nou tip de cont, ”Angajat”, pe care se pot face înregistrări contabile. În acest fel compania poate avea o evidență analitică a sumelor acordate angajaților – de exemplu pentru deconturi. NAV 2018
Operațional Management asamblări Asamblările pot fi asimilate unui proces de producție simplu, care nu presupune decât alăturarea unor piese/materiale deja existente. De exemplu, atunci când se realizează un ”kit” alcătuite din mai multe produse, care se vinde ca atare. NAV 2013
Operațional Grafic disponibilitate proiectată articol Se afișează înr-o formă grafică disponibilitarea proiectată în viitor a unui articol, funcție de oferta și cererea pentru articolul repectiv. NAV 2013
Operațional

 

Fluxuri de lucru și aprobări Se pot crea fluxuri prin care se aprobă unele tranzacții sau se notifică utilizatorii cu privire la anumite operațiuni, cum ar fi : crearea unui client/furnizor, aprobare de plăți etc. Vezi articol: https://kepler-ms.ro/fluxuri-de-lucru-si-aprobari-in-dynamics-nav/ NAV 2016
Operațional

 

 

 

Atribute articole

 

 

 

Se pot asocia diferite informații unui articol (de ex. greutate,culoare, producător, țară de origine etc.). Aceste informații pot fi ulterior folosite pe documente  sau la filtrarea și căutarea de informații. Vezi și articol: https://kepler-ms.ro/dynamics-nav-2017-atribute-articole/ NAV 2017
Operațional Previzionări vânzări și stocuri În baza unui istoric al înregistrărilor, folosind Cortana Intelligence se face o estimare a stocurilor și vânzărilor viitoare. Pentru această funcționalitate, e nevoie de acces la servicii în Cloud. NAV 2017
Operațional

 

Centru Rol ”Project Manager”  actualizat Centrul Rol ”Project Manager” a fost actualizat pentru a facilita operațiunile în cadrul  modulului de  ”Lucrări”.  Vezi și articolul (în limba engleză): https://msdynamics.net/nav-updates/simplified-job-features-dynamics-nav/ NAV 2017
Operațional

 

Creare document cumpărare din comanda de vânzare Această funcționalitate permite utilizatorului să creeze, direct din comanda de vânzare, o comandă sau factură de cumpărare pentru articolele de pe comanda de vânzare. NAV 2018
Operațional Înregistrare facturi și comenzi în modul ”lot”. Se pot înregistra simultan mai multe facturi sau comenzi, utilizatorul trebuind doar să le aleagă din listă NAV 2018
Operațional

 

Repartizare taxe articol după greutate și volum Taxele articol sunt facturi de cumpărare/vânzare a căror valoare trebuie asociată unor articole tranzacționate anterior. Acum, e posibil să se facă repartiția acestor  taxe și după greutatea sau volumul articolelor, realizându-se astfel o repartizare mai rațională a unor astfel de costuri. DYN 365 BC
Operațional Selectare articole multiple în documente Utilizatorul poate selecta și insera într-un document mai multe articole dintr-o dată,  ceea ce crește viteza de operare. DYN 365 BC
Operațional Politică expirare ofertă vânzare Se poate seta în sistem o politică prin care ofertele de vânzare să expire la o anumită dată de la data transmiterii acestora, cu opțiunea de arhivare sau ștergere automată a ofertelor expirate. DYN 365 BC
Raportare Rapoarte în Word Se pot crea rapoarte în baza unor șabloane din Word, șabloane pe care utilizatorul le poate edita cu ușurință. NAV 2015
Raportare Programare rulare rapoarte Posibilitatea de a programa rularea rapoartelor la o anumită dată și oră, cu salvarea în diverse formate. Vezi și articol: https://kepler-ms.ro/rularea-programata-a-rapoartelor-in-dynamics-nav/ NAV 2015
Raportare Analiză date cu Power BI Power BI  este un instrument de business analytics disponibil în Cloud.  În Dynamics NAV se poate stabili, în câteva minute, o conexiune prin web services către platforma Power BI,  obținându-se apoi o multitudine de grafice și indicatori de performanță. NAV 2016
Raportare Trimitere raport pe email Se pot trimite rapoarte pe email direct din Dynamics NAV. Vezi articol: https://kepler-ms.ro/trimitere-rapoarte-pe-email-dynamics-nav/ NAV 2016
Administrativ Notificări  inteligente Se pot parametriza diverse mesaje care apar utilizatorilor, sugerându-le o anumită cale de acțiune. Ele nu blochează utilizatorul, ci doar îl ajută să înțeleagă mai bine contextul acțiunilor pe care le efectuează. NAV 2017
Administrativ Taskuri utilizatori Se pot crea și asigna taskuri utilizatorilor, cu referință la pagini și rapoarte specifice din Dynamics NAV. Taskurile sunt afișate ca indici în Centrul de Roluri. NAV 2018
Administrativ Quick entry Prin funcționalitatea ”Quick Entry” utilizatorul poate să-și personalizeze modul de introducere a datelor în pagini. De ex., în ”Fișa Clientului” utilizatorul poate stabili ce câmpuri să completeze și în ce ordine. DYN 365 BC
Interfață Acces de pe orice dispozitiv Utilizatorii pot accesa Dynamics NAV de pe orice dispozitiv (laptop, desktop, tabletă sau smartphone) având o experiență de utilizare similară, care le permite să rămână productivi, indiferent de locul unde lucrează și de tipul de dispozitiv utilizat. NAV 2017
Interfață Client Web Cu ultima versiune de Dynamics NAV se poate accesa aplicația și efectua orice operațiune folosind un client Web (browser) fără a mai fi nevoie de instalarea clientului de Windows pe stația utilizatorului. DYN 365 BC
Integrări Integrare nativă cu Dynamics 365 for Sales (fostul Dynamics CRM) Integrarea dintre Dynamics NAV și Dynamics 365 a atins un nivel în care orice modificare într-un sistem se reflectă aproape imediat și în celălalt. DYN 365 BC
Integrări Integrare cu OneNote Microsoft OneNote este o aplicație din pachetul Office asimilabilă unei agende digitalre care permite utilizatorului să-și organizeze notele, taskurile și diverse informații în fișiere digital. Integrarea permite asocierea acestor informații entitățior din Dynamics NAV NAV 2013
Integrări Integrare cu Outlook Integrarea cu Outlook permite sincronizarea contactelor Outlook cu cele din Dynamics NAV, asigură vizualizarea direct din Outlook a datelor financiare ale unui partener definit ca și contact sau deschiderea din Outlook a unor documente  din Dynamics NAV. NAV 2017
Integrări Integrare cu Microsoft Flow Microsoft Flow este un intrument disponibil în Cloud care permite automatizarea fluxurilor de lucru între diverse aplicații. De exemplu, putem trimite din Dynamics NAV un email cu factura atașată, iar aceasta să se încarce automat, pe SharePoint, într-un folder. NAV 2017
Integrări Integrare cu Power Apps Power Apps reprezintă o suită de aplicații, servicii și platforme de date ce pemite crearea rapidă (și fără efort de programare) a unor aplicații pentru dispozitive mobile. NAV 2017
Tehnic Dezvoltarea prin extensii Extensiile sunt bucăți de cod care se adaugă aplicației, fără însă a modifica în vreun fel codul sursă din Dynamics NAV, ceea ce constituie un avantaj major  mai ales în ce privește actualizările de versiuni, dar și instalarea și întreținerea. NAV 2018
Tehnic Scenarii de utilizare hibridă și posibilitatea de migrare în Cloud Cllientul  poate să utilizeze versiunea on-premises, dar datele să se sincronizeze și în Cloud, pentru ca clientul să beneficieze de serviciile de business intelligence specifice Cloud. Pentru migrarea în Cloud, condiția este ca customizările să se realizeze prin intermediul extensiilor (sau să fie convertite în extensii) NAV 2018
Tehnic Disponibilitate On-Premises sau în Cloud Sistemul e disponibil acum atât în varianta standard, On-Premises, cât și în Cloud. DYN 365 BC

 

Dacă vă interesează și alte funcționalități din Dynamics NAV, puteți consulta pagina : Resurse Dynamics NAV (Navision)

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns