Dynamics NAV (Navision) – rezervare articol în comanda de vânzare
Dynamics NAV (Navision) – rezervare articol în comanda de vânzare
În activitatea comercială a companiilor pot apărea situații în care, pentru o comandă de vânzare, este necesară existența unei certitudini că articolele vor fi disponibile și livrate clientului conform angajamentelor, la data promisă. Asta și fiindcă tendința generală este ca fiecare companie să-și optimizeze costurile prin diminuarea stocurilor și, în consecință, se poate întâmpla relativ frecvent ca anumite articole să ajungă pe stoc zero.
Pentru a furniza această asigurare privind stocul, în sistemul ERP Microsoft Dynamics NAV (Navision) există o funcționalitate prin care pe comanda de vânzare pot fi rezervate articole. Rezervarea se poate face din stocul existent sau din comenzi de cumpărare, producție sau transfer. Rezervarea se realizează de către utilizator, fiind o decizie luată în cunoștință de cauză, ceea ce înseamnă că utilizatorul devine responsabil pentru destinația acelor articole.
În continuare, vom arăta cum se realizează această rezervare, cu ajutorul unei exemplificări. Să presupunem că avem o comandă de vânzare din data de 28.05.20, prin care un client dorește 20 de bucăți dintr-un articol, data promisă pentru livrare fiind 12.06.20. Pentru a se asigura că la data respectivă ca fi disponibil stocul pentru livrare, utilizatorul se va poziționa în comanda de vânzare, pe linia cu articolele pe care vrea să le rezerve și va da clic pe Linie->Funcții->Rezervare (vezi foto mai jos).
Se va deschide o fereastră nouă care va fi afișa pe linii stocul disponibil la data promisă pentru livrare, și care poate proveni din mai multe surse. În imaginea de mai jos avem o linie cu disponibilul existent în locația proprie, 22 de bucăți, iar în linia următoare avem un stoc de pe o comandă de cumpărare, ce este planificată a fi recepționată înainte de data livrării – 30 de bucăți.
Pentru rezervare utilizatorul se poziționează pe linia care indică proveniența stocului, și dă clic pe butonul ”Rezervare din linia curentă”. În exemplu arătat rezervarea s-a făcut din stocul existent în locație. Există și posibilitatea realizării unei rezervări automate, caz în care rezervarea se va face întotdeauna începând de la stocul existent, și dacă acesta nu e suficient se va trece la cel din comenzi. Recomandarea este însă ca întotdeauna utilizatorul să fie cel care realizează rezervarea prin poziționarea pe linia cu disponibil dorită, pentru a nu apărea confuzii.
Rezervarea ”blochează” stocul, astfel încât acesta să rămână disponibil pentru livrarea asociată comenzii de vânzare în care s-a făcut rezervarea. Dacă, de exemplu, se face o altă comandă de vânzare pentru același articol, va apărea un mesaj de stoc indisponibil:
Politici de rezervare stoc
Se pot stabili politici în ceea ce privește rezervarea stocului, fie la nivel de articol, fie la cel de client. Pentru aceasta, pe fișa articolului, tab-ul ”Planificare”, există câmpul ”Rezervare” care are 3 opțiuni: Niciodată, Opțional, Întotdeauna.
”Niciodată” înseamnă că nu se permite realizarea vreunei rezervări pentru articolul respectiv, ”Întotdeauna” înseamnă că nu se poate face vreo vânzare a articolului respectiv fără o rezervare prealabilă, iar ”Opțional” înseamnă că este la latitudinea utilizatorului dacă să facă sau nu rezervarea (opțiunea implicită).
Similar, există pe fișa clientului un câmp cu aceleași opțiuni, pe tab-ul ”Livrare”. În cazul unui conflict între politica de rezervare setată pe fișa articolului și cea de pe fișa clientului, prioritatea va avea cea de pe fișa articolului, cu excepția situației când pe fișa clientului este setată opțiunea ”Întotdeauna”, iar pe articol este ”Opțional”; în cazul acesta, pe liniile de vânzare va exista obligativitatea rezervării.
Dacă vă interesează și alte funcționalități din Dynamics NAV, puteți consulta pagina : Resurse Dynamics NAV (Navision)
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!