Dynamics NAV (Navision) – înregistrare automată permisiuni utilizatori
Dynamics NAV (Navision) – înregistrare automată permisiuni utilizatori
Permisiunile sunt drepturi pe care le asignăm utilizatorilor pentru a realiza diverse acțiuni în baza de date, astfel încât aceștia să aibă acces doar la funcționalitățile de care au nevoie și nimic în plus.
Despre seturile de permisiuni, care se mai numesc și roluri, precum și despre arhitectura generală a securității în Dynamics NAV am tratat mai pe larg în articolul: Securitate acces utilizatori în Dynamics NAV (Navision)
Sistemul vine cu o serie de roluri/seturi permisiuni predefinite ce pot fi utilizate ca atare, dar dacă ne dorim să creăm un set de permisiuni noi, realizarea acestuia presupune cunoștințe tehnice detaliate asupra obiectelor din baza de date și un efort de timp semnificativ.
Dar începând cu versiunea Dynamics NAV 2016, avem un instrument care ne poate face acest proces foarte ușor, o funcționalitate prin care putem înregistra automat permisiuni pe care vrem să le asignăm unor utilizatori.
Să presupunem, de exemplu, că vrem să creem un set nou de permisiuni pentru cei care vor introduce și înregistra facturile de vânzare în sistem. Pentru aceasta vom accesa calea:
Departamente->Administrare->Administrare IT->General->Seturi permisiuni
Pentru a crea un nou set de permisiuni, din lista ”Seturi permisiuni” se dă clic pe butonul ”Nouă” și se va crea o linie goală în listă, unde vom introduce un cod și o descriere.
După aceea, ne poziționăm pe linia nou creată, dăm clic pe butonul ”Permisiuni” (vezi foto mai sus) și se va deschide o fereastră în care putem insera, la nivelul obiectelor din baza de date, diferite permisiuni asociate setului.
De fapt, din acest moment începem activarea funcționalității care face obiectul acestui articol. Mai întâi bifăm câmpul ”Adăugare permisiuni citire la tabelele relaționate”, iar apoi dăm clic pe tab-ul ”Acțiuni” și clic pe butonul ”Începere”. (vezi foto)
Va mai apărea o fereastră unde trebuie să reconfirmăm ceea ce dorim să facem, apoi lucrurile sunt cât se poate de simple: lăsăm deschisă fereastra cu permisiuni și începem să realizăm toate operațiunile pe care dorim să le realizeze cel căruia îi vom asigna setul de permisiuni. În exemplul dat, vrem să creăm un rol pentru un operator facturare vânzare, ceea ce înseamnă că vom crea o factură de vânzare și o vom înregistra.
Trebuie însă să fim atenți, atunci când creăm factura, să realizăm, pe lângă inserare de date, și editare și ștergere de date pentru cel puțin un câmp de pe antet și unul de pe linii, pentru ca sistemul să știe să aloce aceste tipuri de permisiuni.
De exemplu, în imaginea de mai sus vom șterge o linie de factură, ca să se poată înregistra în setul de permisiuni și permisiunea de a șterge linii de factură.
După ce realizăm toate operațiunile, ne întoarcem în fereastra de permisiuni și dăm clic pe butonul ”Stop”.
Rezultatul final va fi că sistemul va completa cu informația privind obiectele și permisiunile per obiect, conform operațiunilor desfășurate:
În cazul în care se dorește extinderea setului de permisiuni sau au fost unele operațiuni care au fost omise la înregistrarea autoamtă, se poate relua operațiunea de înregistrare, iar noile permisiuni se vor adăuga celor existente.
Pentru asignarea setului de permisiuni utilizatorilor, în fereastra ”Set Permisiuni ” dăm clic pe butonul ”Set permisiuni per utilizator”. Se va deschide o fereastră cu același nume, iar aici ne poziționăm pe linia cu setul nostru de permisiuni, apoi bifăm utilizatorii cărora le vom asigna setul.
După această ultimă parametrizare, utilizatorii asignați vor putea folosi noul set de permisiuni.
Dacă vă interesează și alte funcționalități din Dynamics NAV, puteți consulta pagina : Resurse Dynamics NAV (Navision)
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!