Facilități split TVA în Microsoft Dynamics NAV

Facilități split TVA în Microsoft Dynamics NAV

Începând cu data de 1 ianuarie 2018  mecanismul  split TVA a intrat în vigoare, impunând companiilor angrenate în acest sistem o serie de obligații. Practic, cei care sunt obligați sau au optat să folosească acest sistem trebuie să aibă un cont bancar dedicat pentru plățile și încasările de TVA. Obligativități  decurg însă și pentru partenerii care intră în relații cu astfel de companii, astfel că acest mecanism va afecta modul de lucru al mai multor agenți economici.

În   Microsoft Dynamics NAV (Navision) operarea încasărilor și plăților în mecanismul split TVA este asigurată prin intermediul funcționalităților standard, dar dacă o companie are multe tranzacții și mulți parteneri implicați în acest mecanism, operarea poate deveni greoaie.

De aceea, Kepler Management Systems a dezvoltat o serie de funcționalități care permit operarea facilă  a datelor, precum și mijloace de verificare și control privind corectitudinea informației din sistem.

Verificarea apartenenței partenerilor la mecanismul split TVA

Scenariul cel mai probabil este că unii dintre partenerii companiei aplică  split TVA. Asta înseamnă că trebuie să știm care sunt aceștia și să operăm încasările și plățile folosind conturile bancare de TVA. Pentru aceasta, în fișele de clienți și furnizori s-a adăugat o funcționalitate numită ”Actualizare date ANAF” care, odată apelată, interoghează baza de date de la ANAF, afișează datele privind clientul/furnizorul și marchează  în sistem dacă acesta folosește sau nu split TVA.

 

Verificarea se poate realiza și global, pentru toții clienții/furnizorii existenți. Cheia după care se face verificarea în baza de date ANAF este codul de înregistrare TVA. În cazul în care, la rularea verificării, între denumirea partenerului din Dynamics NAV și cel din baza de date ANAF există diferențe, sistemul va avertiza utilizatorul, putându-se astfel detecta și unele erori care s-au efectuat la definirea partenerului.

Evidență conturi de TVA pentru parteneri și companie

Pe fișele de clienți și furnizori, precum și în tabela cu informațiile companiei  s-au adăugat câmpuri care permit definirea și delimitarea conturilor de TVA față de celelalte conturi bancare. La introducerea informației în aceste câmpuri se  realizează verificarea privind formatul pe care contul IBAN  de TVA trebuie să-l aibă (prezența caracterelor ”RO” și ”TVA” în cadrul contului).

Operare TVA în jurnalele de plăți și încasări

În jurnalele de plăți și încasări din Dynamics NAV s-au adăugat câmpuri care diferențiază tranzacțiile care implică  conturi de TVA. Utilizatorul are posibilitatea să aleagă contul IBAN al partenerului (cel normal sau cel de TVA), se fac verificări funcție de informația selectată și se afișează mesaje de avertisment. Acolo unde este posibil, informația se completează automat. De exemplu, dacă compania utilizatorului  e în sistemul split TVA, iar clientul  la rându-i folosește tot split TVA, dacă se face o încasare în contul bancar de TVA al utilizatorului, contul clientului de TVA se va selecta automat.  Funcționalitatea de consultare  a bazei de date ANAF privind partenerii este disponibilă și în jurnalele de plăți și încasări.

 

 

Trasabilitate operațiuni conturi de TVA

Pentru a asigura trasabilitatea operațiunilor de încasări și plăți în conturi de TVA, s-au adăugat câmpuri în tabelele ”Intrări registru client”, ”Intrări registru furnizor” și ”Intrări registru cont bancar”.  Acestea marchează tranzacțiile care s-au efectuat din conturi de TVA  și partenerii care aplică mecanismul split TVA.  În baza acestor câmpuri, prin filtrări în pagini sau  rapoarte, informația se poate regăsi cu ușurință.

În cazul în care sunteți interesați de funcționalitățile privind split TVA și pentru compania dvs., nu ezitați să ne contactați.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns